tisdag 21 februari 2012

Dag två! :)

Idag så började jag klockan 7 då de öppnar skolan och så fort jag kom innanför dörren så fick jag sätta igång med att måla (Jag ska fixa foton på det jag målat!). Efter en stund var det dags för frukost för barnen och minst tre stycken frågade "Kan du sitta jämte mig?". Efter frukosten gick alla ut en stund innan klockorna ringde in. Första lektionen var det matte. Då övade de "granntalen". En kille kom fram och frågade "Vill du jobba med mig?". Det var gulligt tycker jag. :) Efter rasten var det idrott. Innan lektionen hann jag fläta två tjejers hår ;). De spelade någon bollek och tjejerna vann två gånger. Detta tog hårt på killarna, som innan hade skrikit "Vi kommer äga er!". Jag tyckte lite synd om dem. Tjejerna var ju faktisk TVÅ fler! :O Orättvist som sagt ;). Efter det var klockan 11 och jag gick på lunch och kom tillbaka lite innan 12. Sista lektionen på dagen var svenska. De fortsatte jobba med det de gjorde igår, vilket var bokstaven "G". Många kom och drog mig i armen och frågade "Kan du hjälpa mig?". Jag försökte hinna med alla. Det var roligt att se dem skina upp när jag satte rätt i deras böcker :). Klockan ett började fritids. Vi var ute och jag sparkade boll mot en vägg med en kille. Maria (min klassföreståndare) kom och hälsade på en stund för att se vad jag gjorde. Sen när klockan var kvart i två och barnen gick in för att äta mellanmål så drog jag hem.

En sak som jag märkt bland barnen är att de verkligen gillar att berätta saker, saker de varit med om eller hur många djur de har och hur många gånger de flyttat och sådant. Jag tycker det är roligt att lyssna vad de har och säga även om det tar lite långt tid att komma till saken ;). På rasterna är så brukar jag mest gå runt och prata med tjejerna eller busa med killarna :P. En sak som också är lite kul och gullig är att de ibland bara tar tag i min hand.

Här är vad de använder för ITK på skolan:
De har whiteboard-tavlor på skolan med projektorer kopplade till en dator. Det är precis som på Apladalsskolan, fast de har inte en "specialpenna" att skriva med utan använder vanliga whiteboard-pennor. De har också exakt likadana kameror som vi på Apladalsskolan som de använder för att få exempel läxpapper upp på tavlan.  På svenska-lektionerna när barnen håller på med bokstäver så får de spela bokstavsspel på datorn.

Det var mycket att skriva idag men hoppas ni orkade läsa ända till slutet! Imorgon ska jag också ner tidigt, det var skönt, för det var inte jättemånga barn då :P

1 kommentar:

  1. Hej
    Du är helt fantastisk på att berätta om din dag. Du gör det så levande så man kan se de små barnen framför sig. Det måste kännas kul att vara så uppskattad av alla. Du gör säkert ett toppenjobb!
    Hoppas du fick bilderna jag skickade.
    Vi ses/Maria

    SvaraRadera